duminică, 25 ianuarie 2009

Mândria aeronauticii româneşti vine de la Braşov

Braşovean să fii că ai cu ce te mândri fără doar şi poate. Vi l-am prezentat pe asul numarul 3 al "vânătorilor" români, braşoveanul Ion Milu, acum o să vă prezint şi avionul care le-a băgat frica-n oase sovieticilor şi americanilor. Este vorba despre I.A.R. ( Industria Aeronautică Română) 80 şi I.A.R. 81 fabricat la Braşov. În anul 1940, avionul de vânătoare I.A.R. 80 era al 4-lea avion de acest tip din lume din punct de vedere al performanţelor. La începutul războiului, I.A.R. 80 se lupta de la egal la egal cu orice alt avion de vânătoare acest lucru datorându-se atât excelentelor calităţi ale avionului dar şi talentului aviatorilor români. În campania pentru eliberarea Basarabiei şi a Nordului Bucovinei, escadrilele de vânătoare româneşti compuse din Messerschmitt-uri, Hurricanes şi I.A.R-uri 80 distrug 242 de avioane sovietice pierzând doar 43 dintr-un efectiv de 223. În bătălia pentru Odessa "vânătorii" români doboară 215 de aparate sovietice şi pierd 40 din 349. Pe frontul din ţară, în special în încercare de a apăra zona petroliferă din Ploieşti, I.A.R-urile şi-au făcut din nou datoria, deşi, în acel an 1944, aceste avioane începeau să facă cu greu faţă raidurilor tot mai susţinute ale aviaţiei anglo-americane. Tehnica deja depăşita a "vănătorului" românesc era compensată acum doar prin talentul şi spiritul de sacrificiu al piloţilor români. În aceste condiţii aviaţia românească pierde un număr de 225 de avioane, dar, la rândul lor, doboară de 4 ori mai multe (!) avioane inamice, însă pagubele produse de bombardamentele americane îşi fac simţite efectul, Forţele Aeriene Române diminuându-se tot mai mult.
Avionul I.A.R. 80 a fost într-adevăr o capodoperă a ingineriei româneşti fiind practic singurul avion de vânătoare ce a zburat în toţi anii celui de-al Doilea Război Mondial.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu